Zonnepanelen

FAQ

Algemene vragen

Het kan tot 48 uur duren voordat jouw zonnepanelen werken en gekoppeld zijn in het Enphase systeem. Er is namelijk voldoende daglicht nodig voor een zonnepaneel om op te starten. Op het moment dat jouw systeem gekoppeld is in het Enphase systeem ontvang je automatisch een e-mail met hierin alle informatie die je nodig hebt om de app 'MyEnlighten' van Enphase te downloaden en een account aan te maken. Maak geen account aan alvorens de e-mail te hebben ontvangen, aangezien de koppeling van jouw adres met jouw zonnepanelen maar één keer gemaakt kan worden. Als je na 48 uur nog geen e-mail van Enphase hebt ontvangen, neem dan contact met ons op.

Ja. De aanmelding dien je zelf te doen na installatie. Wij sturen je na oplevering van jouw zonnepanelen installatie wel een e-mail met daarin alle informatie die je daarvoor nodig hebt.

Ja, dit kan met een gewoon sopje. De zonnepanelen zijn van glas, dus ze kunnen op dezelfde manier schoongemaakt worden als je ramen. Let wel op dat je niet op de zonnepanelen kan lopen of staan!

Graag zelfs! Je kan de plekken waar onze monteurs moeten zijn, zoals bijvoorbeeld de plek waar de meterkast hangt, de zolder of kruipruimtes, vrijmaken zodat er geen dozen, wasmanden of andere dingen die in de weg kunnen staan aanwezig zijn. Ook willen we je vragen enkele reservedakpannen te hebben liggen. Onze monteurs gaan voorzichtig te werk, maar het kan wel eens gebeuren dat er een dakpan sneuvelt. Om eventuele lekkages te voorkomen is het prettig als die dakpan direct vervangen kan worden.

De opbrengst van jouw zonnepanelen verschilt uiteraard per seizoen. In de lente (maart t/m mei) leveren jouw zonnepanelen zo'n 33% van de totale jaaropbrengst op. In de zomer (juni t/m augustus) is dit zo'n 37%, in de herfst (september t/m november) ligt dit zo rond de 20% en de winter (december t/m februari) levert het minst op met zo'n 10% van de totale jaaropbrengst. De grote schommeling in opbrengst komt door temperatuur, stand van de zon, aantal zonuren en de hoeveelheid bewolking. De lagere temperatuur van de lente is gunstig voor de opbrengsten van jouw zonnepanelen. Zonnepanelen geleiden de warmte namelijk beter bij lagere temperaturen. Een te hoge temperatuur kan een negatieve invloed hebben op de opbrengst. De ideale temperatuur voor zonnepanelen ligt dan ook rond de 25 graden.

Ja! Al onze Enphase micro omvormer installaties zijn geschikt voor een thuisbatterij, neem contact op voor meer informatie.

Aanpassingen in jouw WiFi hebben geen invloed op jouw zonnepanelen, wel op je app. Mocht je overstappen naar een andere internet provider, je WiFi wachtwoord wijzigen of andere wijzigingen in je internet doorvoeren, werk dit dat ook bij in je app. Wees gerust, als je app niet werkt, werken jouw zonnepanelen wel gewoon door.

FAQ

Technische vragen

Bij de installatie van jouw zonnepanelen sluiten wij ook een Gateway aan. Dit is een elektronisch netwerkapparaat dat via internet informatie over de prestaties van je systeem naar MyEnlighten verstuurt. Hierdoor kan je jouw zonnepanelen monitoren in de Enlighten app.

De IQ Gateway wordt opgestart. Dit kan gebeuren na tijdelijk verlies van stroom (door stroomuitval), een update van het systeem of het uitvallen en opnieuw opstarten van het internet.

Software-upgrade wordt uitgevoerd. Wacht tot de upgrade voltooid is.

Het netwerkcommunicatie lampje:

Er vind communicatie met het Enphase Installer Platform plaats. Alles werkt naar behoren.

Er is een WPS-verbinding of de IQ Gateway probeert verbinding te maken met het Enphase Installer Platform. Na het vinden en maken van verbinding gaat het lampje terug naar groen branden.

Er is geen verbinding met de WiFi. Kijk hier naar een filmpje hoe dit op te lossen: https://www.youtube.com/watch?v=MIkiBzwFbLY

Er is mogelijk een time-out in het WPS-verbindingsvenster opgetreden. Probeer de verbindingsstappen opnieuw uit te voeren. Raadpleeg hiervoor de gebruikershandleiding. Voor iedere verbindingsmethode kunt u netwerkproblemen oplossen met de App door op de knop Netwerk te klikken, en vervolgens op Diagnostische hulpmiddelen.

Het AP-modus lampje:

AP-modus ingeschakeld: IQ Gateway Wi-Fi-netwerk beschikbaar.

AP-modus uitgeschakeld: IQ Gateway Wi-Fi-netwerk niet beschikbaar.

Het stroomproductie lampje:

Alle communicerende micro-omvormers zijn aan het produceren. Alles werkt naar behoren.

Upgrade van micro-omvormer wordt uitgevoerd. Wacht tot de upgrade voltooid is.

Eén of meerdere micro omvormers produceren niet. Controleer in de App welke micro-omvormers niet naar behoren produceren. Als geen enkele micro-omvormer stroom produceert, wordt het probleem mogelijk veroorzaakt door het netwerk of de bedrading. Neem contact met ons op.

Micro-omvormers communiceren niet (weinig licht of nacht). Wacht op meer zonlicht.

Het micro omvormer communicatie lampje:

Alle micro-omvormers zijn aan het communiceren. Alles werkt naar behoren.

Apparaat scan wordt uitgevoerd. Wacht tot scan is afgerond.

Wordt mogelijk veroorzaakt door lage lichtniveaus. Als er niet genoeg daglicht is om de micro-omvormers op te starten, kunnen deze niet communiceren met de IQ Gateway. Wacht dan op voldoende daglicht. Als er wel voldoende daglicht is voor de micro-omvormers om op te starten, kan het probleem zijn dat de IQ Gateway moeilijk kan communiceren over het elektriciteitsnet. Als dit zo is, neem dan contact met ons op. Het kan dan zijn dat één of meerdere de micro omvormers niet verbonden zijn met het zonnepaneel.

Micro-omvormers communiceren niet (weinig licht of nacht). Wacht op meer daglicht.